Carl Jung > Simbolism

Analiza simbolurilor onirice

Analiza simbolurilor este o componentă de bază a metodei analitice a lui Jung. El i-a dedicat o mulţime de lucrări din care semnalăm Psihologie şi alchimie.

Ouroboros
Ouroboros - şarpele care îşi înghite coada - unul din simbolurile totalităţii supus analizei de Jung
Simbolurile apar adeseori în vise şi de aceea solicită aportul analistului în descifrarea lor. (1)

Spre deosebire de Freud, care reduce aproape toate simbolurile onirice la sexualitate, Jung susţine că simbolurile sînt indicaţii privind arhetipurile incoştientului colectiv şi în special Sinele (arhetipul centrului). (2)

Iată un exemplu de analiză a simbolismului pătratului aplicată unui vis:

    16. VIS:
    Sunt mulţi oameni. Toţi merg în pătrat, mişcîndu-se de la dreapta la stînga. Cel ce visează nu se află în mijloc, ci lateral. Se spune că s-ar vrea reconstruit gibonul.

    Aici apare pentru prima dată pătratul. Se poate să fi rezultat din cerc prin cele patru persoane. (Acest lucru se va confirma mai tîrziu.) Problema cvadraturii cercului a preocupat minţile Evului Mediu, ca şi piatra (lapis), ca şi "tinctura rubea" si "aurum philosophicum". Cvadratura cercului este un simbol al lui "opus alchymicum", dizolvînd unitatea haotică de la început în patru elemente şi reunindu-le apoi pe acestea într-o unitate superioară. Unitatea este reprezentată prin cerc, cele patru elemente prin pătrat. Producerea lui unu din patru a decurs dintr-un proces de distilare, respectiv sublimare, care s-a desfăşurat sub formă "circulară"; ceea ce înseamnă că produsul distilat a fost supus diferitelor distilări, pentru ca "sufletul" sau "spiritul" să fie extrase în forma lor cea mai pură. De regulă, rezultatul este denumit quintesenţă, ceea ce nu înseamnă că aceasta este singura denumire a "unităţii" sperate, dar niciodată atinse. Are, după cum spun alchimiştii, "o mie de nume" ca şi "materia prima". Despre distilarea circulară, HEINRICH KHUNRATH spune în "Confesiunea sa: "Prin circumrotaţie sau rotaţie circulară filozofică a cvaternităţii a fost adusă la cea mai înaltă si mai pură simplitate... Monadis Catholicae plusquamperfectae. Unul impur, grosolan devine unu subtil, de o puritate superioară" ş.a.m.d. Sufletul si spiritul trebuie despărţite de corp, ceea ce seamănă cu o moarte. "De aceea spune si Paulus Tarsensis: Cupio dissolvi et esse cum Christo...de aceea, dragul meu filozof, tu trebuie să prinzi sufletul si spiritul Magneziei". Spiritul (respectiv spiritul şi sufletul) este ternarius (cifra trei) care mai întîi este despărţit de corpul său, iar după purificarea acestuia este reintegrat acestuia. Corpul este desigur al patrulea. De aceea, KHUNRATH se referă la citatul din PSEUDO-ARISTOTEL, unde din triunghiul aflat în patrulater se formează din nou cercul. Acest cerc reprezintă, alături de Ouroboros, balaurul care se autodevoră muşcîndu-şi coada, mandala alchimică fundamentală. Mandala estică, în special lamaistă, conţine de regulă un plan patrulater, Stupa. Că acesta semnifică într-adevăr o clădire se vede după mandalele realizate în relief. Odată cu figura pătratului apare acolo si ideea de casă sau templu, respectiv ideea unui spaţiu interior, îngrădit. Stupă trebuie, conform ritualului, să se rotească înspre dreapta, deoarece rotirea spre stînga aduce necazuri. Stînga (sinister) semnifică partea inconştientă. Mişcarea spre stînga înseamnă o mişcare în direcţia inconştientului, pe cînd cea din dreapta este "corectă" si ţinteşte spre conştiinţă. În măsura în care, în Est, aceste conţinuturi inconştiente au căpătat, prin exerciţii îndelungate, anumite forme care exprimă inconştientul, ele trebuie să fie preluate de conştiinţă şi reţinute de aceasta. Intr-un mod asemănător se desfăşoară si Yoga, în măsura în care aceasta este cunoscută ca practică fixată. Yoga imprimă conştiinţei forme fixe. (C.G. Jung: Psihologie şi alchimie, vol. I, p. 120-122, Teora, 1996).

Melusina
Melusina apare în analizele lui Jung şi în special în Psihologie şi alchimie (aici, melusină cu două cozi)

Note:
1. Jung a introdus metoda amplificării atunci cînd interpretează un vis şi nu are la dispoziţie asociaţiile visătorului.

2. Un articol comparativ al abordării simbolurilor (Simbol şi simbolism la Freud şi Jung) a fost publicat în revista OMEN nr. 12. Revista se poate procura de la adresa librăriei AROPA: https://www.psihanaliza.org/aropa/reviste_4.html#12.

©2024, AROPA. Toate drepturile rezervate.