- Freud însuși susține că supraeul individului este moștenitorul complexului lui Oedip. Dar această identificare ascunde de fapt ostilitatea copilului față de părintele de același
sex. El vrea să-l suprime pe acesta, să-i ia locul alături de mamă sau tată (părintele de sex opus). Este o pură rivalitate care conduce adeseori la nevroză.
Ceea ce împiedică dorința de înlocuire să se afirme pregnant este complexul de castrare și angoasa specifică lui. Avem din nou de-a face cu instincte sau scheme de comportament înnăscute. (Aici
opiniile diferă, dar noi credem că complexul de castrare face parte din zestrea ereditară a individului transmisă de specie).
Din cele de mai sus rezultă limpede că un copil va avea o atitudine ambivalentă față de părintele de același sex. Pe de o parte îl admiră și îl imită, pe de alta îl urăște și ar vrea să-l
suprime. Dorințele de suprimare sînt înăbușite și înlocuite cu angoasa de castrare. În plus apar sentimente inconștiente de vinovăție și nevoia de pedeapsă care, în viziunea lui Freud, este dictată de supraeu.
Este de reținut un fapt: poziția părintelui de același sex față de copil - mai precis calitatea relației acestuia cu copilul - nu influențează procesele descrise pînă acum. Altfel spus, nu
putem împiedica ostilitatea copilului arătîndu-ne înțelegători, prietenoși, amicali cu el. Nu ni-l apropiem coborîndu-ne pe noi înșine la nivelul lui așa cum fac mulți părinți "intelectuali". Copilul
are nevoie să înfrunte un rival pentru că instinctul îi dictează acest lucru. El nu este implicat personal în această chestiune, ci execută un program înscris în el la naștere.
Pe de altă parte, procesele care nu se desfășoară liber în viața reală colorează imaginarul oniric. Visele copiilor sînt pline de agresiune așa cum o dovedesc visele unei fetițe interpretate de
C.G. Jung în cartea "Analiza viselor", publicată de AROPA. Este foarte instructiv de studiat aceste vise.
Freud mărturisea că a descoperit sentimente ostile față de tatăl său
în visele sale. Ori relația cu tatăl său a fost dintre cele mai bune. Totuși, instinctul este mai puternic și nu poate fi înfrînt.
Desigur că ostilitatea poate fi refulată, așa cum am sugerat deja.
Ea apare deghizat în vise. Sau poate fi sublimată. Găsim aici multe din expresiile spirituale întîlnite în relația dintre maestru și discipol. De asemenea, iubirea prietenească sau atracția copiilor
mai mici față de cei mai mari pot împrumuta din energia pulsiunilor ostile. Refularea, sublimarea sînt cele 2 principale cursuri pe care le împrumută un instinct împiedicat să se manifeste.
Manifestările oedipiene sînt extrem de variate și de aceea nu putem oferi aici o soluție pentru părinți. Nu există criterii absolute de purtare a părinților față de copiii oedipieni. De la caz la caz, se
impun soluții diferite. În general însă, este util să avem o atitudine deschisă față de manifestările copilului, încercînd cu răbdare și înțelegere să facem ca episoadele oedipiene să se desfășoare fără
traume. Nu este bine să ne arătăm foarte cooperatori, să ne coborîm pe noi în fața copilului, să devenim victima lui. Dar nici să sancționăm cu asprime purtarea copilului. Atitudinea noastră
trebuie să se situeze între aceste două extreme.
Ideal este să avem experiența unui psihanalist sau să apelăm la serviciile unui psihanalist. Dar cum idealul se atinge foarte rar ne
rămîne flerul nostru să ne ghideze în aceste situații dificile.