În fond,
problema se pune altfel și pornește de la instituție școală, minister) spre elevi. Există două tipuri de învățămînt. Trebuie să ne decidem să alegem între învățămînt obligat și atractiv.
Învățămîntul obligat este de genul celui practicat in epoca ceaușistă: te îmbraci în uniformă și ești prezent obligatoriu la școală, unde ești tratat cu fermitate și superioritate de profesori. Dacă nu înveți ești
pedepsit și chiar eliminat din unitatea de învățămînt. Un învățămînt coercitiv, de tip cazon.
Învățămîntul atractiv pune accentul pe capacitatea profesorilor de a atrage elevii la școală. Un învățămînt care
să fie motivant pentru că este plăcut, interesant, ușor și liber.
În altă ordine de idei, trebuie să ne decidem dacă învățămîntul nostru este formativ sau informativ.
Dacă este formativ,
apar zeci de materii, ore încărcate, examene eliminatorii, o anumită autoritate a profesorilor etc. Dacă este informativ, elevilor nu li se cer performanțe deosebite, materiile sînt puține și vagi, mulțumindu-ne cu
simpla informare despre subiectele arzătoare ale viații sociale, culturale și spirituale.
Americanii au un învățămînt atractiv și informativ și se pare că ocupă locul întîi la calitatea învățămîntului. Deci, ei
pot oferi un model viabil al acestui gen de învățămînt. Totuși, rămîn de discutat condiții legate de cultură, de ideologie socială și obiceiuri etc.
Învățămîntul informativ și atractiv ridică o problemă insolubilă la
noi: calitatea (prestației) profesorilor și educatorilor. Nu e un secret pentru nimeni că personalul din învățămînt (în speță cadrele didactice), la noi, sînt depășite și moral și profesional de cerințele
actuale. Acest aspect nu poate fi remediat peste noapte și nici într-un termen scurt sau mediu, dacă ținem cont de faptul că pînă în prezent nici nu s-a pus în discuție la modul oficial și direct. Există o anumită
pudoare în a discuta despre moralitatea și profesionalismul profesorilor noștri. Aceeași pudoare a omului de la țară care solicită serviciile funcționarilor publici de la oraș. De fapt, o combinație de frică, jenă,
rușine și "trecere cu vederea".
În fine, elevii pot veni la școală pentru că trebuie sau pentru că e plăcut. Ei pot învăța ca să devină cineva sau ca să capete cunoștințele elementare despre cultură, viață
și societate. Pînă nu stabilim care sînt criteriile învățămîntului nostru nu vom putea avea un start promițător spre o nouă relație, creativă, cu tînăra generație.
Și încă ceva. Programa generală de
învățămînt, la americani, include cunoștințe destul de avansate de psihanaliză freudiană. Elevii învață să recunoască o nevroză și să o separe de afecțiunile mai grave, ei mai învață despre funcția și tehnica
interpretării viselor etc. La noi nici măcar adulții nu au informațiile elementare despre psihanaliză! În schimb, școlile noastre sînt pline de icoane făcătoare de minuni (după declarația unui elev din școala primară)
și trădează o mentalitate absolut străină învățămîntului modern.
Aceste aspecte nu trebuie ignorate, iar, din pudoare. Rezultatul prezenței bisericii în școli este contrar a ce se aștepta. Elevii nu devin "mai buni"
- iar doctrina bisericii contracarează învățămîntul umanist și științific conducînd astfel la confuzie și dezorientare. Nu putem înțelege cum rugăciunea poate trece peste logica existentului care, și ea, ar trebui să
fie creația divinității, în fond. O asemenea rugăciune sugerează mai degrabă ritualurile magice arhaice care sunt total străine viziunii învățămîntului modern.
Învățămîntul informativ și atractiv nu crează (necesar) performanță școlară. Este cît se poate de evident acest lucru. Totuși, performanța școlară în sine nu înseamnă nimic pe lîngă sarcina imensă de
integrare psihică și socială a adolescentului. Această integrare are și componenta socială a școlii ca exigență dar nu se limitează la ea.