Românii și credința Ne-am așteptat ca înmormîntarea lui Teoctist să aducă o mulțime strivitoare de credincioși participanți, în loc de "cîteva mii"
anunțate de presă. De ce? Nu neapărat pentru haloul social al personalității fostului patriarh, ci pentru că ne-am obișnuit cu sondajele în care Biserica ocupă locul 1 la categoria credibilitate. În acest context, o prezență masivă a populației la funeralii ni se părea normală.
Dar nu a fost așa. Explicația poate fi că sondajele sunt de obicei comandate și măs
luite. Altfel spus, acea majoritate a celor care aleg Biserica există doar pe hîrtie. Totuși nu ne mulțumește această explicație - ne îndoim că Biserica are o contribuție substanțială în falsificarea sondajelor. Mai d
egrabă am putea încerca să explicăm psihologic interesul scăzut al populației pentru dispariția lui T
eoctist. Populația face distincție între credință, botezată generic Biserică, și ierarhii Bisericii,
mai-marii ei, funcționarii, preoții și chiar călugării. Oamenii țin la credința lor în Dumnezeu, dar nu o confundă cu cei care o reprezintă. Asta explică de ce răspund la sondaje pozitiv, în favoarea Bisericii, dar nu se prezintă la funerariile patriarhului. În același context, credem că interesul
pentru ierarhi a fost erodat și de scandalurile de corupție, imoralitate și colaborare cu securitatea de care nici Teoctist nu a fost străin. O Biserică imorală, colaboraționistă, în plin avînt de privatizare (majoritatea mînăstirilor ortodoxe au devenit adevărate S.R.L.-uri care comercializează produse și servicii), este puțin probabil să mai atragă credincioși. Dacă facem abstracție de cerșetori și femei de vîrsta a treia, de cîțiva fanatici pe care îi găsim în orice religie, creștinismul nos
tru ortodox nu mai are trecere. Oamenii sunt interesați de religie în continuare dar sînt dezinteresați de Biserică și de funcționărimea ei. Ei numesc credința lor "Biserică"
dar nu se referă în mod explicit sau implicit la instituția ca atare. Iată explicația care ni se pare cea mai plauzibilă.AROPA |