Paște ortodox sau catolic? Cum e corect: paștele stabilit de ortodox sau cel catolic? Iată o întrebare legitimă la care fiecare răspunde cu argumente pro și contra. Dacă, paștele este o sărbătoare
omagială, formală, așa cum îl serbăm pe Eminescu, de pildă, atunci nu esențială data. Dacă el este însă o sărbătoare spirituală și are, deci, o înrîurire directă asupra sufletelor, atunci el/ea acționează ca un resort
interior declanșat de o data precisă.Răspunzînd cu da la prima întrebare mă
lasă rece cînd serbăm paștele „mîine, sau cu o săptămînă în urmă. Precizia datei nu este esențială, deși are și ea un aport specific la stimularea unor sentimente festive.
Dacă răspund cu da la a doua întrebare, atunci data este esențială. Un resort, chiar și spiritual, este ceva mașinal și nu îmi pot permite să apăs aiurea pe butoane de teamă să nu
provoc o nenorocire sau, mai simplu, să nu obțin nici un efect. După cum vedem, problema este complicată. Nimeni nu poate decide nici care este data precisă a sărbătorii și nici dacă
această sărbătoare are sau nu ecou spiritual. Dacă e să ne luăm după tonele de alimente și alcool consumate cu acest prilej, putem conchide că avem o serbare cîmpenească mai degrabă decît una ce ține de har... În fine, asemenea confuzii și neclarități m-au determinat să abordez creștinismul cu rezervă. Chiar existența lui Isus mi se pare acum incertă, pentru că nu ne putem baza nici pe dovezi,
nici pe calcule, nici pe mărturii care, ca și în cazul de mai sus, nu concordă. Mai rămîne serbarea simplă, a burții, cum am mai zis și în alt an, și care nu trebuie să lipsească. E o bucurie pentru oamenii
muncii, care răpesc trudei cîteva zile de relaxare și pentru comercianți, care vînd orice la prețuri cît mai piperate! -- Articol de Ioan Ionuț |