De cîte ori
mă întîlnesc cu amicul meu P. avem discuții care decurg cam așa:Eu: Corupție mare în România.
El: De la ei ne vine.
Eu: Mizerie pe străzi, în parcuri, în România
El: Las' că și la ei e la fel.
Eu. Populație incultă, obraznică, violentă.
El: Influențele proaste sînt de la ei.
Eu: Manele!
El: Să le vezi pe-ale lor!
Eu: Dezinteres în spitale și școli.
El: Să vezi cum se droghează la ei în școli și
se omoară cu arme de foc. Libertinaj, lipsă de respect pentru părinți.
Eu: Ocultism, magie, vrăjitorie...
El: De la ei vine moda asta.
Eu: Furt la nivel de stat din banii publici.
El: De la ei am învățat și noi - să vezi cum fură ei.
Lista poate continua la infinit cu "de la ei" și mă întreb adeseori de ce ne dorim atîta să ne aliniem, să facem parte din comunitatea europeană,
nord-atlantică etc. dacă la ei e la fel, ba chiar mai rău uneori și tot ce vine de acolo este mizerabil?
P. este un om cultivat cu o profesie din domeniul artistic. Este căsătorit, are doi copii. Cu ani în
urmă era adeptul înflăcărat al lui Eliade, și al legionarilor, și arăta rezerve față tot ce venea din afara acestui model socio-cultural. Acum Eliade și cultura de tipul lui nu mai înseamnă nimic pentru că P. s-a
convertit! A devenit ortodox sadea și duce o viață de ortodox convins, cu mers la biserică, post, rugăciune, fapte bune etc.
M-am întrebat dacă ortodoxia explică atitudinea lui rezistentă față de "ei",
refuzul de a admite că și noi avem relele noastre personale care nu sînt importate. Este adevărat că în scrierile ortodoxe este tot timpul înfierat răul din afară (demoni, satan etc.) Totuși această orientare etică nu
explică totul...
P. a găsit în scrierile ortodoxe această latură care s-a potrivit cu mentalitatea sa. Ce avea specific această mentalitate nu e greu de relevat: neputința de a întruchipa o viață
psihică interioară care nu se aliniază la valorile conștiinței. Într-un cuvînt, viața inconștientă. Inconștientul, așa cum a fost descris de Freud.
Desigur că P. nu este permeabil la psihanaliză și nu va fi
niciodată. Dar chiar dacă ar fi deschis intelectual pentru ea, ce ar putea face psihanaliza pentru el și pentru cei ca el? Practic, nimic. Dacă tot răul este afară - la Satan, la comuniști, la vecini etc. - atunci nu
mai are sens să facem analiză, să supunem cercetării viața noastră psihică. Și iată de ce psihanaliza rămîne la români obiect de muzeu și azi.
--
Articol de Ioan Ionuț