Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Românii sunt întotdeauna prezenți cu întîrziere la marile prefaceri culturale ale umanității. Apariția și dezvoltarea psihanalizei ne-a găsit nepregătiți: psihologia
noastră, axată pe valorile creștinismului ortodox, nu era compatibilă cu ideea de sondare interioară și cu concepții ca inconștient, refulare
, sexualitate infantilă, nevroză,
impuse de psihanaliză. Mai spre zilele noastre, politic, psihanaliza nu a fost agreată, după modelul sovietic care o identifica cu o creație a burgheziei decadente occidentale. Astăzi, psihanaliza clasică - freudiană - deși asimilată în occident, rămîne la noi necunoscută. În plus, sau în minus
!, mai avem o dificultate: aceea de a trece peste năravurile noastre de provinciali culturali parveniți care vor să înghită noul dintr-o suflare, sărind peste etape. Ori aceste năravuri ale unei culturi minore nu pot fi niciodată desființate, așa că psihanaliza freudiană este din nou omisă. De astă dată sub aparența legitimă a nevoii de actualitate, care refuză vechiul și perimatul. Freud mai atrage, pe ici pe acolo, pentru că are o viață de roman fluviu și sperăm să găsim în ea amănunte picante de genul cum s-a încurcat el cu cumnata sa, cum se deda el consumului de cocaină etc. În acest context, a vorbi despre introducerea psihanalizei în România pare
un vis irealizabil. Psihanaliza este contrară ideologiei noastre ortodoxe și pare chiar depășită de alte "chestii" controversate, de care vorbesc azi mediile străine. Sînt unii care cred totuși că
psihanaliza poate fi asimilată la noi. Ei încearcă să creeze un mediu elitist care să o administreze și un public elitist care să o îngurgiteze.
Mediul elitist îl constituie o organizație de profil și cîteva cursuri facultative de nivel uni
versitar. Publicul e format din studenții care se transformă în pacienți și plătesc gras profesorii transf
ormați în analiști. Cînd și cînd mai apar și cărți
cu subiecte psihanalitice, total rupte din contextul nostru și publicate după o politică bizară
(în care primează mărimea
costurile dreptului de autor!).De la acest nivel de societate de tip ocult, secretizată,
psihanaliza nu poate evolua. Ea nu poate deveni un bun colectiv, un reper cultural asimilat de conștiința colectivă și nu poate funcționa ca terapie colectivă. Ea este
mai degrabă o piatră filozofală disponibilă filozofilor ocultiști care caută numai pentru ei salvarea din lumea de confuzie în care trăim cu toții. Din nefericire, chiar și ei se angajează
în căutarea lor mistică formal, disimulînd neconvingător setea lor de faimă și cîștig material.
Singura soluție pentru a încerca răspîndirea cunoașterii psihanalitice la noi este înființarea de cabinete psihanalitice adresate publicului larg
. Astfel se ating 2 idealuri fundamentale: familiarizarea publicului cu existența psihanalizei și cu ideile ei și, mai ales, aplicarea terapiei psihanalitice la cazuri
autentice care solicită ajutor terapeutic.Sigur ca a înființa cabinete de psihanaliză nu este un
lucru ușor și nici accesibil în România. Dar acesta este un alt subiect pe care îl rezervăm pentru un editorial viitor.-- Articol de Jean Chiriac |