Psihanaliza > Editorial

Terapia psihanalitică și cea prin credință

Acum cînd s-a hotărît introducerea religiei în școli în timp ce de psihanaliză nu se pomenește nimic, m-am gîndit să trasez o listă succintă comparativă a procedeelor de tratament specifice credinței și psihanalizei.

O terapie psihanalitică pornește de la alte considerente. Accentul e pus pe refulare și pe dinamica psihică - relația de opoziție care se stabilește între sine și eu incluzînd supraeul cultural. Refularea este vinovată de apariția simptomelor sau de nemulțumirea generală, de indispoziție etc. În terapia prin credință se pornește de la alți factori. Boala e privită ca păcat sau efect al păcatului. Este pedeapsa lui Dumnezeu pentru un păcat comis de bolnav sau chiar de familia lui parentală. De multe ori bolnavul ispășește vinovăția unui părinte. Tratamentul se face prin spovedanie (recunoașterea greșelilor) și rugăciune - tatăl ceresc ascultă rugăciunea, și impune penitență. Un întreg lanț de factori bazat pe complexul vinovăție - mărturisire - ispășire intră în joc. Aici preotul are un rol central. Deși se admite că funcția lui este să servească, de cele mai multe ori el conduce. Și cum nu ar face-o cînd numai el este depozitarul cunoașterii lui Dumnezeu și al mijloacelor ritualistice de salvare.

Psihanalistul nu are același rol. În psihanaliză el este aproape absent, mulțumindu-se să asculte și să înțeleagă pentru a interveni cîndva în monologul pacientului cu cîteva idei explicative. El ajută asimilarea materialelor care apar în cursul analizei prin asociații libere, acte ratate și vise. Rolul analistului este astfel aproape zero în vindecare dacă nu punem în discuție transferul de iubire. Nu mă refer evident la transferul nevrotic, ci la participarea activă a pacientului care nu se complace în nevroză la cursul tratamentului.

Dar transferul de iubire, așa cum am spus și cu alt prilej, este una din cheile vindecării deși nu ultima și nici definitivă. În terapia prin credință iubirea există deopotrivă. Este iubirea de Dumnezeu care deplasează conflictul social (rezolvat în nevroză) într-o dimensiune abia întrezărită a transcendentului.

Să observăm o diferență majoră: nu trebuie să crezi în psihanaliză ca să te vindeci. Este în schimb absolut necesar să crezi în Dumnezeu chiar dacă în cele din urmă "credința ta te-a vindecat".

În fine, vindecarea prin psihanaliză este un efort personal. În religie, unul colectiv în care factorul decisiv este Dumnezeu, iertarea lui. Fără iertarea lui Dumnezeu nimic nu e cu putință. În psihanaliză pacientul nu este iertat nici măcar de analist. El învață însă că simptomul (păcatul) este o soluție de compromis în conflictul dintre eu-inconștient.

--
Material de Jean Chiriac
aropa@freudfile.org

 

Arhiva editorial 

2007
- Gripă sau isterie
-
Paștele, prilej de sărbătoare a burții
-
O reclamă de doi bani
-
Două pericole
-
Aderare de formă?
-
Românii și credința
-
Burtă, numai burtă?
-
La ce bun cabinetul de psihanaliză?
-
Nici Jung, nici Freud
-
Conectat sau neconectat?
-
De ce așa puțini la vot?
-
Apocalipsa și Codul lui DaVinci
-
Despre cum NU se face un CV

2008
- Sexualitatea publică este un rău?
-
Psihanaliza, obiect de muzeu
-
Psihologia și vindecarea psihologică
-
Freud, actualități
-
Despre egalitarism în viața cuplului
-
La moartea Monicăi
-
Politica impactului și alegerile
-
Excluși virtual și fizic
-
Sîntem și noi ca americanii?
-
O gîndire săracă
-
Răspuns lui Bartolomeu Anania
-
Cum putem studia psihanaliza?
-
Cine are nevoie de români adulți?
-
Miracolul din mînăstire
-
Practici și te transformi ACUM!
-
De unde nostalgia după epoca apusă
-
Psihanaliza în 2008

2009
- Eminescu = Mutu?
-
Autocunoaștere prin psihanaliză
-
Discriminarea pozitivă și cuvîntul "primitivi"
-
Problema mîntuirii, azi
-
Paște ortodox sau paște catolic?
-
Veriga lipsă și așteptările umane
-
Democrație cu minus
-
90% violență pentru copii
-
Psihanaliză + religie = sinteză salvatoare?
-
Cît de inconștient este inconștientul
-
Interesul românilor pentru psihanaliză
-
Atenție la români!

2010
Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Agresivitatea la romăni
Gîndirea mecanicistă și psihanaliza
De unde ni se trage?
Afaceri prospere în vremuri de criză
Omul castrat social
Freud nu a fost sfînt
Totul dezinteresat, pentru binele colectiv!
Revenirea la sănătatea esențială
Despre două tipuri de stres
De ce nu este receptat Jung?
Bucureștiul ieri și azi
Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau

2011
Măsurile nepopulare și semnificația lor
Refulatul și interpretarea viselor
Consultații psihanalitice prin email
Au luat-o romînii razna?
Salvarea este o iluzie?
Despre derută și a te da mare
Are psihanaliza viitor?
Despre negativitatea altora și de ce avem nevoie de ea
Cu autismul la psiholog
Așteptînd să treacă criza
Despre transfer și interpretarea viselor în cura psihanalitică contemporană
Despre ziua națională și ambianța afectivă

2012
Cum apărăm psihanaliza
Cuvinte despre solidaritate
Mai este nevoie de psihoterapie?
Cultul mașinii la români
Psihanaliza freudiană și globalizarea
Sexualitatea și psihanaliza
Psihanalist cu acte în regulă
Săraci dar cinstiți
Compasiune sau iubire de sine?
Psihanaliza și parvenitismul
Românism durabil

2013
Ideologia medicală și psihanaliza
Neputința de a mișca mintea
Geniul uman și tehnologia
Valoarea adevărului
Impresii de sărbătoare
Despre umanitatea văzută ca mașină
Despre globalizare și globalizat
Psihologia reclamei mediatice
De ce-mi plac filmele rusești
Autoanaliză și obiectivitate la români
Iluziile vieții la țară
Despre concilierea cu celălalt, cu umbra

2014
Psihanaliza personalității politice
Psihoterapie, spovedanie și disociere mentală
Psihologia indiferentismului la români
De cenervozitatea românului cînd plouă?
Freud mereu actual - de ce nu și la noi?
Din nou despre depresie
Omul acordat la realitate - de la extremul minus, la mai puțin minus
Cultul formei și agresivitatea
Nevroza și viața politică la noi
Votul amuzant, ca la loto sau la o partidă de fotbal
Contradicția din sondaje

2015
Psihanaliza în România
Biblia și pragmatismul
Este utilă religia în școli?

Editorial
_____________

Home

Sigmund Freud

Psihanaliza

Cursuri

Articole

Newsletter

Caută =>>

Contact

© 1998-2017, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa