de Jean Chiriac
Un autor care publică un site de psihanaliză
pe Internet - de fapt dedicat mai mult lui Sigmund Freud - se plîngea de faptul că critica americană, și nu numai ea, nu privește cu ochi buni un material - carte, articol, eseu - care aduce vorba de Freud! Autorul cu
pricina, care este și profesor pe undeva, deoarece pomenește de "studenții mei", insistă totuși cum că Freud este un personaj capital în cultura noastră modernă, motiv pentru care el, autorul, îl predă
studenților săi!
La prima vedere am spune: iată un om cumsecade care dă cezarului ce-i al cezarului și revendică "dreptate pentru Freud".
Această judecată este însă pripită. De ce?
Pentru simplul fapt că în realitate autorul nostru nu-i face un serviciu lui Freud predîndu-l tinerei generații. Un Freud predat, printre alte materii, la cursurile universității, nu este cu nimic mai mult decît un
"Freud oarecare", adică un subiect prăfuit dintr-o bibliotecă uitată de Dumnezeu.
Psihanaliza nu cîștigă nimic de pe urma acestei predanii școlărești deoarece ceea ce este esențial la Freud este
tocmai psihanaliza creată de el și, mai precis, partea ei clinică (teoria nevrozelor, terapeutica etc.).
Nu neg importanța culturală a psihanalizei, contribuțiile ei excepționale pe planul
interpretării faptelor de cultură, dar pe acest teritoriu pur speculativ psihanaliza întîmpină o concurență acerbă și provocarea timpului. Treptat, ea se devalorizează pentru că nu mai este la modă, nu mai seduce, nu
mai instigă...
Psihanaliza este măreață pe plan clinic, atunci cînd se ocupă cu nevrozele pe care încearcă să le înțeleagă și să le rezolve. Aici este punctul ei forte. Ori tocmai în acest domeniu se pare
că ea suferă și cea mai mare înfrîngere. Mai ales în America, unde, aflăm dintr-un interviu cu biograful american al lui Freud, Peter Gay, psihanaliștii, în goană după îmbogățire, preferă alte tehnici psihoterapeutice
mai scurte și mai rapide.
Calitatea acestor "tehnici" nu mai trebuie discutată. Goana după bani explică însă de ce în America psihanaliza "lui Freud" se pare că a dispărut.
Rețineți: nu inadecvarea la sarcina ei terapeutică a desființat-o, ci faptul că durata terapiei este mare și profitul financiar, mic. Este ca și cum ai folosi în chirurgie un bisturiu de lemn, care mai mult rupe decît
taie - dar este mult mai profitabil pentru că este mai ieftin - în locul unuia adevărat, de oțel, care are dezavantajul că este mai scump!
Eșuarea psihanalizei pe planul intereselor culturale, respingerea
din tărîmul clinic - pentru că nu este financiar profitabilă pentru analist - explică în cea mai mare parte de ce, astăzi, ea pare depășită de vreme. Rămîne să apreciem și noi dacă aceste aparente "minusuri"
pot fi luate în considerare cu seriozitate...