Psihanaliza > Articole

Explicația succesului la tineri
a filmelor cu vampiri

"Ce ar zice mamă-ta dacă ar afla că te-ai cuplat cu un vampir?" o întreabă un personaj pe eroina unui film, mult mediatizat, cu vampiri. Răspunsul vine sec: "Care dintre ele?"

Poate să ne amuze, poate să ne consterneze, răspunsul eroinei nu este esențial aici. Ceea ce mă intrigă pe mine e ideea bizară că am putea avea relații umane cu vampirii. Adică, oamenii obișnuiți ar putea trăi alături de vampiri, așa cum trăiesc alături de semenii lor, oameni.

Vampirii nu sunt oameni - ei nu sunt omenoși, nu trăiesc în sensul în care înțelegem noi viața. Ce știm despre vampiri din surse folclorice se limitează la modul lor de alimentare, direct cu sîngele victimei. Că ar există o relație socială cu victimele nu se atestă.

Întrebarea mea ar fi care este explicația atracției în masă a tinerilor de aceste filme neverosimile? O primă explicație găsesc dacă notez faptul că vampirii dispun și de forțe colosale, care depășesc categoric puterile unui om normal. Acest aspect oferă tinerilor posibilitatea de a-și împlini un vis. Identificîndu-se cu vampirii de pe ecran tinerii pot afirma deschis: "Noi nu suntem ca voi (oamenii obișnuiți, evident, părinții, maturii), noi sîntem altfel și mai ales mai puternici!" Ferocitatea vampirilor este semnul puterii lor superioare celei umane. Găsim aici desigur unul din principalele motive ale atracției de filmele cu vampiri: să poți domina mediul social cu ușurința unui supraom!!!

Desigur că societatea ar fi trebuit să lupte eficient pentru a diminua foamea de putere a tinerilor - pînă la un punct naturală. Este demersul firesc care la societățile integrate vizează menținerea echilibrului social axat pe organizarea piramidală și vîrstă. Societatea modernă - în speță occidentală - interesată pînă la manie de consum și profit - poate anula acest demers și angaja tinerii, ca în cunoscutul îndemn "urmează-ți setea", într-o dispută vie - chiar dacă numai prin intermediari de cinema - care pe care, cu lumea adultă

În al doilea rînd, este la fel de clar că conviețuirea în aceeași persoană a caracterelor umane - deci sociale - și supraumane (forță, eficacitate ocultă) este o idee puerilă. La o vîrstă  fragedă, cînd copilul nu a descoperit încă dragostea pentru obiect, stadiul narcisic, imaginația de putere trebuie să compenseze sentimentul inferiorității în fața lumii fizice și a adulților. Această perioadă este fixată. Tinerii care trăiesc prin filmele cu vampiri sunt de fapt copii, nu au încetat să fie copii, la care predomină principiul plăcerii în funcționarea mentală. Spus mai simplu, filmele cu vampiri îi fascinează pentru că nu-i obligă să gîndească matur, adică să distingă între percepție și reprezentare.

Reîntoarcerea la copilărie, menținerea permanentă a stării paradisiace a fuziunii cu corpul maternal etc. sunt ispite care s-au afirmat în literatură și artă, în imagistică, în poezie etc. dar nu au fost niciodată, ca în zilele noastre, activ susținute de ideologia consumului prin fabrica de iluzii care este cinematografia.

În fine, în filmele noastre vampirii sînt însoțiți adeseori de femei vampir. Ceea ce ar explica cum se face că ei se "cuplează". Totodată prezența lor este și un indiciu că se urmărește antrenarea și tinerelor fete în procesul de identificare cu personajele fictive de pe ecran. Contrar viziunii sociale, fetele, și ele, devin "bărbate", adică dotate cu aceleași forțe ca și bărbații, respectiv vampirii. Ideea nu e nouă - își are obîrșia în protestul viril al fetei - dar se înscrie și ea în planul ideologic al emancipării feminine care domină societatea modernă de cîteva decenii încoace.

Așadar, pe de o parte fanteziile de putere ale narcisismului primar, apoi gîndirea simplistă, dominată de dorință - pe de altă parte, emanciparea feminină sînt factorii principali care explică succesul inexplicabil al filmelor cu vampiri în mediile tinerilor.

--
Articol de Ioan Ionuț și Silvia Elena

Articole
_____________

Home

Editorial

Sigmund Freud

Psihanaliza

Cursuri

Newsletter

Caută =>>

Contact

© 1998-2016, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa