Psihanaliza > Editorial

De ce ambiguitatea informaţiei pe Internet?

Recent am căutat nişte informaţii despre android pe Internet. Mai precis mă interesa să ştiu cît de bun este un model de telefon mobil. Am citit evident recenziile celor care l-au cumpărat. Stupoare! Unii acordau 5 stele - maximum - şi susţineau că este un telefon minunat. Alţii, la fel de numeroşi, acordau cu greu o stea afirmînd că este un rebut. Cum să-ţi formezi o părere din aceste rezultate, jumătate pro - jumătate contra?

Pînă la urmă cumperi şi te convingi de adevăr.

Ce vreau să zic este că Internetul nu oferă informaţii utile. Şi nu numai vizavi de produsele vîndute online. În general dacă vei căută informaţii din altă sferă, culturale, politice, vei găsi aceeaşi ambiguitate. De ce? În primul rînd pentru că cei care îşi pun părerile online nu au calitate de a le pune ca informaţii credibile. În al doilea rînd, pentru că de multe ori informaţiile puse online nu sunt de bună credinţă.

Dar ca să revin la exemplul cu telefonul, mă întreb de ce apare această diferenţă netă de opinie între pro şi contra în cazul unui produs tehnic, comercial. Nu cred că e vorba aici de rea credinţă sau de mîna concurenţei ci, mai degrabă, de lipsă de expertiză. Chiar dacă experienţa cuiva cu un telefon anume este rea, asta nu înseamnă că aprecierea lui e justă. Ca să foloseşti un smart phone îţi trebuie ceva cunoştinţe. O oarecare deprindere cu tehnologia de ultima oră. Mă tem că nu toţi o au. Şi totuşi simt nevoia să-şi exprime părerea cu dezinvoltură, fără să ne anunţe că sunt amatori.

Dorinţa de exprimare cu orice consecinţe şi fără atenţie la calitatea opiniei este încurajată activ de mijloacele mass-media şi mai ales de Internet. În acest al doilea caz mă refer în special la mediile de socializare (ce expresie nefericită!) care incită pe fiecare şi pe oricine să se exprime.

Exprimarea liberă ni se mai spune că este o achiziţie a democraţiei moderne. Ca şi votul universal, de pildă. Rămîne totuşi efectul nociv pe care îl simţim direct atunci cînd căutăm informaţii de calitate.

--
Material de Jean Chiriac
aropa@freudfile.org

 

Arhiva editorial 

2007
- Gripă sau isterie
-
Paştele, prilej de sărbătoare a burţii
-
O reclamă de doi bani
-
Două pericole
-
Aderare de formă?
-
Românii şi credinţa
-
Burtă, numai burtă?
-
La ce bun cabinetul de psihanaliză?
-
Nici Jung, nici Freud
-
Conectat sau neconectat?
-
De ce aşa puţini la vot?
-
Apocalipsa şi Codul lui DaVinci
-
Despre cum NU se face un CV

2008
- Sexualitatea publică este un rău?
-
Psihanaliza, obiect de muzeu
-
Psihologia şi vindecarea psihologică
-
Freud, actualităţi
-
Despre egalitarism în viaţa cuplului
-
La moartea Monicăi
-
Politica impactului şi alegerile
-
Excluşi virtual şi fizic
-
Sîntem şi noi ca americanii?
-
O gîndire săracă
-
Răspuns lui Bartolomeu Anania
-
Cum putem studia psihanaliza?
-
Cine are nevoie de români adulţi?
-
Miracolul din mînăstire
-
Practici şi te transformi ACUM!
-
De unde nostalgia după epoca apusă
-
Psihanaliza în 2008

2009
- Eminescu = Mutu?
-
Autocunoaştere prin psihanaliză
-
Discriminarea pozitivă şi cuvîntul "primitivi"
-
Problema mîntuirii, azi
-
Paşte ortodox sau paşte catolic?
-
Veriga lipsă şi aşteptările umane
-
Democraţie cu minus
-
90% violenţă pentru copii
-
Psihanaliză + religie = sinteză salvatoare?
-
Cît de inconştient este inconştientul
-
Interesul românilor pentru psihanaliză
-
Atenţie la români!

2010
Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Agresivitatea la romăni
Gîndirea mecanicistă şi psihanaliza
De unde ni se trage?
Afaceri prospere în vremuri de criză
Omul castrat social
Freud nu a fost sfînt
Totul dezinteresat, pentru binele colectiv!
Revenirea la sănătatea esenţială
Despre două tipuri de stres
De ce nu este receptat Jung?
Bucureştiul ieri şi azi
Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreau

2011
Măsurile nepopulare şi semnificaţia lor
Refulatul şi interpretarea viselor
Consultaţii psihanalitice prin email
Au luat-o romînii razna?
Salvarea este o iluzie?
Despre derută şi a te da mare
Are psihanaliza viitor?
Despre negativitatea altora şi de ce avem nevoie de ea
Cu autismul la psiholog
Aşteptînd să treacă criza
Despre transfer şi interpretarea viselor în cura psihanalitică contemporană
Despre ziua naţională şi ambianţa afectivă

2012
Cum apărăm psihanaliza
Cuvinte despre solidaritate
Mai este nevoie de psihoterapie?
Cultul maşinii la români
Psihanaliza freudiană şi globalizarea
Sexualitatea şi psihanaliza
Psihanalist cu acte în regulă
Săraci dar cinstiţi
Compasiune sau iubire de sine?
Psihanaliza şi parvenitismul
Românism durabil

2013
Ideologia medicală şi psihanaliza
Neputinţa de a mişca mintea
Geniul uman şi tehnologia
Valoarea adevărului
Impresii de sărbătoare
Despre umanitatea văzută ca maşină
Despre globalizare şi globalizat
Psihologia reclamei mediatice
De ce-mi plac filmele ruseşti
Autoanaliză şi obiectivitate la români
Iluziile vieţii la ţară
Despre concilierea cu celălalt, cu umbra

2014
Psihanaliza personalităţii politice
Psihoterapie, spovedanie şi disociere mentală
Psihologia indiferentismului la români
De cenervozitatea românului cînd plouă?
Freud mereu actual - de ce nu şi la noi?
Din nou despre depresie
Omul acordat la realitate - de la extremul minus, la mai puţin minus
Cultul formei şi agresivitatea
Nevroza şi viaţa politică la noi
Votul amuzant, ca la loto sau la o partidă de fotbal
Contradicţia din sondaje

2015
Psihanaliza în România
Biblia şi pragmatismul
Este utilă religia în şcoli?
Terapia psihanalitică şi cea prin credinţă
Sentimentul că ştii, în psihanaliză
De la Freud la euglena verde

Editorial
_____________

Home

Sigmund Freud

Psihanaliza

Cursuri

Articole

Newsletter

Caută =>>

Contact

© 1998-2017, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa