Psihanaliza > Editorial

De ce-mi plac filmele ruseşti

Trebuie să mărturisesc că-mi plac filmele ruseşti. Au ceva deosebit care se poate defini prin cîteva elemente esenţiale: poveste - ca scenariu - şi imagine, arta de a filma adică, montaj şi mai ales actori fantastici, incredibili. Nu-mi amintesc să fi văzut vreun film rusesc fără actori de prima mînă, de parcă în Rusia ar fi patria actoriei. Poate că este, aşa cum este şi a baletului sau muzicii clasice etc.

Mi-au plăcut filmele ruseşti pentru scenariu. Întotdeauna au o poveste. E atu-ul ruşilor pe care îl recunoştea spăşit Scorsese care declara că filmele lui nu au avut niciodată o poveste. Dar nu numai ale lui. Ia orice film mai ca lumea de la americani şi nu vezi mai mult decît reţeta sau, ca să nu dezamăgească, şi cîteva scene tari, de senzaţie, agresive şi/sau sexy. La ruşi scenele tari nu se substituie scenariului, adică poveştii ci o completează firesc din stofa ei.

Dar ce au ruşii fantastic este şi faptul de a reuşi să împletească în scenariu şi psihologia, ba chiar psihanaliza. În Cîteva zile din viaţa lui Oblomov al lui Mihalkov găsim o paralelă sensibilă între iubirea copilului pentru mama sa, o femeie tînără, frumoasă şi foarte tandră, şi iubita lui pe care nu o poate decît admira de la distanţă, aşa cum admiri un peisaj, pentru că este o copie a mamei şi nu poate fi iubită cu altă iubire decît contemplativă.

Şi tot în Oblomov găseşti şi o paralelă la fel de subtilă între psihologia şi modul de viaţă al boierului rus pămîntean şi al intelectualului activ, conectat la modernitate, care este neamţul pripăşit prin Rusia. Două culturi, două civilizaţii incompatibile.

Dacă vezi numai şi acest film afli o mulţime de lucr uri despre specific şi cum influenţează el psihologia personajelor, viaţa lor social şi culturală, chiar destinele lor.

Nu am văzut nimic asemănător la alţii, la americani de pildă, cu filmele lor după reţetă (ca să aducă profit financiar imediat garantat) şi cu actori previzibili.

E drept că am pornit şi eu cu filmele de aventuri, comerciale, fără densitate... Din fericire, nu m-am oprit la ele. Şi ca să termin tot cu ruşii, la ei şi filmele de acţiune, cum sînt cele de război, sunt de adîncime. De ce oare, ce se întîmplă cu ruşii, de ce sunt ei mai profunzi?

PS. Uneori soarta ne joacă feste! Numai ce am scris acest editorial despre filmele ruseşti că am şi văzut un fim american cu adevărat mare - Open Range - cu actori de valoare ca Robert Duvall, Kevin Costner şi Annette Bening. Pe generic am remarcat înscrisul: A Kevin Costner Film şi mi-am explicat de unde vine valoarea filmului mai exact din aceea că actorul îţi face propriul său film şi nu mai joacă în filmuleţe comerciale. Asta ne arată care este problema cu USA - nu se caută valoarea ca atare ci valoarea comercială, succesul imediat la publicul larg care, evident, este necultivat (da, şi al ei!). Totuşi rămîne acest film care merită văzut chiar dacă povestea e arhicunoscută, undeva in West cu cowboys şi fermieri brutali care cumpără totul , de la pămînt la şerif. Filmul are o calitate aparte a jocului actorilor, a temelor de viaţă puse în context şi spuse cu atîta naturaleţe. E şi puţină filozofie ca în scena în care Sue îi explică viitorului ei soţ, Charley, că deşi şi ea este strivită de povara trecutului, a hotărît să nu se lase şi merge mai departe.

--
Material de Jean Chiriac

Arhiva editorial 

2007
-
Gripă sau isterie
-
Paştele, prilej de sărbătoare a burţii
-
O reclamă de doi bani
-
Două pericole
-
Aderare de formă?
-
Românii şi credinţa
-
Burtă, numai burtă?
-
La ce bun cabinetul de psihanaliză?
-
Nici Jung, nici Freud
-
Conectat sau neconectat?
-
De ce aşa puţini la vot?
-
Apocalipsa şi Codul lui DaVinci
-
Despre cum NU se face un CV

2008
- Sexualitatea publică este un rău?
-
Psihanaliza, obiect de muzeu
-
Psihologia şi vindecarea psihologică
-
Freud, actualităţi
-
Despre egalitarism în viaţa cuplului
-
La moartea Monicăi
-
Politica impactului şi alegerile
-
Excluşi virtual şi fizic
-
Sîntem şi noi ca americanii?
-
O gîndire săracă
-
Răspuns lui Bartolomeu Anania
-
Cum putem studia psihanaliza?
-
Cine are nevoie de români adulţi?
-
Miracolul din mînăstire
-
Practici şi te transformi ACUM!
-
De unde nostalgia după epoca apusă
-
Psihanaliza în 2008

2009
- Eminescu = Mutu?
-
Autocunoaştere prin psihanaliză
-
Discriminarea pozitivă şi cuvîntul "primitivi"
-
Problema mîntuirii, azi
-
Paşte ortodox sau paşte catolic?
-
Veriga lipsă şi aşteptările umane
-
Democraţie cu minus
-
90% violenţă pentru copii
-
Psihanaliză + religie = sinteză salvatoare?
-
Cît de inconştient este inconştientul
-
Interesul românilor pentru psihanaliză
-
Atenţie la români!

2010
Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Agresivitatea la romăni
Gîndirea mecanicistă şi psihanaliza
De unde ni se trage?
Afaceri prospere în vremuri de criză
Omul castrat social
Freud nu a fost sfînt
Totul dezinteresat, pentru binele colectiv!
Revenirea la sănătatea esenţială
Despre două tipuri de stres
De ce nu este receptat Jung?
Bucureştiul ieri şi azi
Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreau

2011
Măsurile nepopulare şi semnificaţia lor
Refulatul şi interpretarea viselor
Consultaţii psihanalitice prin email
Au luat-o romînii razna?
Salvarea este o iluzie?
Despre derută şi a te da mare
Are psihanaliza viitor?
Despre negativitatea altora şi de ce avem nevoie de ea
Cu autismul la psiholog
Aşteptînd să treacă criza
Despre transfer şi interpretarea viselor în cura psihanalitică contemporană
Despre ziua naţională şi ambianţa afectivă

2012
Cum apărăm psihanaliza
Cuvinte despre solidaritate
Mai este nevoie de psihoterapie?
Cultul maşinii la români
Psihanaliza freudiană şi globalizarea
Sexualitatea şi psihanaliza
Psihanalist cu acte în regulă
Săraci dar cinstiţi
Compasiune sau iubire de sine?
Psihanaliza şi parvenitismul
Românism durabil

2013
Ideologia medicală şi psihanaliza
Neputinţa de a mişca mintea
Geniul uman şi tehnologia
Valoarea adevărului
Impresii de sărbătoare
Despre umanitatea văzută ca maşină
Despre globalizare şi globalizat
Psihologia reclamei mediatice

 

^ Sus

 

Editorial
_____________

Home

Sigmund Freud

Psihanaliza

Cursuri

Articole

Newsletter

Caută =>>

Contact

© 1998-2017, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa