Psihanaliza > Editorial

Despre cauzele viselor

Citesc recent pe un site pe Net despre cauzele viselor: Sex has always been a big part of dream content for both men and women. One hundred years ago Sigmund Freud concluded that almost all dreams represented some form of sexual repression. At that time sex was repressed culturally and as a result it might have been expressed more frequently by individuals in their dreams. (1) [subl. n. Ioan Ionuţ]

Desigur că afirmaţia subliniată de mine este greşită şi pledează pentru graba cu care concediem sexualitatea dintre motivele viselor şi nevrozelor (rezistenţa la psihanaliză). În realitatea, azi nu ne refulăm mai puţin dorinţele sexuale. Dovada este că incestul nu s-a legalizat, nici pedofilia sau atracţia pentru persoanele fără discernămînt. Să mai amintim şi faptul că prezenţi în sala de cinema unde se proiectează filme erotice spectatorii nu trec la fapt, cum s-ar putea crede şi ar fi de înţeles. Refulările azi sunt mai mari, dacă pot spune astfel, mai intense.

Îmi vine în minte în legătură cu această afirmaţie plaja unei staţiuni la mare plină de femei aproape goale care, totuşi, nu provoacă violuri în masă. Chiar dacă credem că asta e dovada civilizării sau a învăţării de a-ţi reprima instinctele, trebuie să ştim că în afara de situaţia cînd energia sexuală este cheltuită în alte scopuri, extra-sexuale, ea nu poate fi stopată, neantizată etc. Poate în schimb să capete expresii patologice, de la cele mai simple acte ratate, la simptome psihosomatice (cum sunt cele din isterie) obsesii sau psihoză.

Deci, într-un cuvînt, refulările sexuale stau încă la baza viselor, aşa cum s-a spus în psihanaliză, doar că visele, totuşi, nu sunt toate sexuale,. În monografia sa, Freud dă exemple de vise fără conţinut sexual deşi şi acolo este inclusă plăcerea chiar şi atunci cînd e vorba să amînăm ora de trezire dimineaţa visînd că sîntem deja la slujbă.

În consecinţă, o mare parte a efortului analitic cu persoanele suferind de diferite inhibiţii mai mult sau mai puţin vizibile, se axează pe analiza viselor şi deci a sexualităţii visătorilor. Dorinţa de a sări peste acest prag nu are o bază solidă în teoria şi experienţa psihanalitice, ci ţine de jenă, pudoare, refuz al sexualităţii ca una din nevoile fundamentale în viaţa umană.

Note:
1. Sexul a fost întotdeauna o parte mare  în conţinutul visului deopotrivă la bărbat şi femeie. În urmă cu o sută de ani, Freud a concluzionat că aproape toate visele reprezintă o formă de refulare sexuală. Pe vremea lui sexul era refulat cultural şi ca urmare era exprimat mai des în visele indivizilor. (Trad. Ioan Ionuţ).

--
Material de Ioan Ionuţ
aropa@freudfile.org

 

arhiva editorial 

2007
- Gripă sau isterie
-
Paştele, prilej de sărbătoare a burţii
-
O reclamă de doi bani
-
Două pericole
-
Aderare de formă?
-
Românii şi credinţa
-
Burtă, numai burtă?
-
La ce bun cabinetul de psihanaliză?
-
Nici Jung, nici Freud
-
Conectat sau neconectat?
-
De ce aşa puţini la vot?
-
Apocalipsa şi Codul lui DaVinci
-
Despre cum NU se face un CV

2008
- Sexualitatea publică este un rău?
-
Psihanaliza, obiect de muzeu
-
Psihologia şi vindecarea psihologică
-
Freud, actualităţi
-
Despre egalitarism în viaţa cuplului
-
La moartea Monicăi
-
Politica impactului şi alegerile
-
Excluşi virtual şi fizic
-
Sîntem şi noi ca americanii?
-
O gîndire săracă
-
Răspuns lui Bartolomeu Anania
-
Cum putem studia psihanaliza?
-
Cine are nevoie de români adulţi?
-
Miracolul din mînăstire
-
Practici şi te transformi ACUM!
-
De unde nostalgia după epoca apusă
-
Psihanaliza în 2008

2009
- Eminescu = Mutu?
-
Autocunoaştere prin psihanaliză
-
Discriminarea pozitivă şi cuvîntul "primitivi"
-
Problema mîntuirii, azi
-
Paşte ortodox sau paşte catolic?
-
Veriga lipsă şi aşteptările umane
-
Democraţie cu minus
-
90% violenţă pentru copii
-
Psihanaliză + religie = sinteză salvatoare?
-
Cît de inconştient este inconştientul
-
Interesul românilor pentru psihanaliză
-
Atenţie la români!

2010
Idei pentru introducerea psihanalizei la noi
Agresivitatea la romăni
Gîndirea mecanicistă şi psihanaliza
De unde ni se trage?
Afaceri prospere în vremuri de criză
Omul castrat social
Freud nu a fost sfînt
Totul dezinteresat, pentru binele colectiv!
Revenirea la sănătatea esenţială
Despre două tipuri de stres
De ce nu este receptat Jung?
Bucureştiul ieri şi azi
Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreau

2011
Măsurile nepopulare şi semnificaţia lor
Refulatul şi interpretarea viselor
Consultaţii psihanalitice prin email
Au luat-o romînii razna?
Salvarea este o iluzie?
Despre derută şi a te da mare
Are psihanaliza viitor?
Despre negativitatea altora şi de ce avem nevoie de ea
Cu autismul la psiholog
Aşteptînd să treacă criza
Despre transfer şi interpretarea viselor în cura psihanalitică contemporană
Despre ziua naţională şi ambianţa afectivă

2012
Cum apărăm psihanaliza
Cuvinte despre solidaritate
Mai este nevoie de psihoterapie?
Cultul maşinii la români
Psihanaliza freudiană şi globalizarea
Sexualitatea şi psihanaliza
Psihanalist cu acte în regulă
Săraci dar cinstiţi
Compasiune sau iubire de sine?
Psihanaliza şi parvenitismul
Românism durabil

2013
Ideologia medicală şi psihanaliza
Neputinţa de a mişca mintea
Geniul uman şi tehnologia
Valoarea adevărului
Impresii de sărbătoare
Despre umanitatea văzută ca maşină
Despre globalizare şi globalizat
Psihologia reclamei mediatice
De ce-mi plac filmele ruseşti
Autoanaliză şi obiectivitate la români
Iluziile vieţii la ţară
Despre concilierea cu celălalt, cu umbra

2014
Psihanaliza personalităţii politice
Psihoterapie, spovedanie şi disociere mentală
Psihologia indiferentismului la români
Dorinţa de cunoaştere în cura psihanalitică
De ce nervozitatea românului cînd plouă?
Freud mereu actual - de ce nu şi la noi?
Din nou despre depresie
Omul acordat la realitate - de la extremul minus, la mai puţin minus
Cultul formei şi agresivitatea
Nevroza şi viaţa politică la noi
Votul amuzant, ca la loto sau la o partidă de fotbal
Contradicţia din sondaje

2015
Psihanaliza în România
Biblia şi pragmatismul
Este utilă religia în şcoli?
Terapia psihanalitică şi cea prin credinţă
Sentimentul că ştii, în psihanaliză
De la Freud la euglena verde
De ce ambiguitatea informaţiei pe Internet?
Tinerii şi amoralitatea
Ghidul sau ghinionul şpăgarului?
"Psihanaliza românească" - o simplă sintagmă
Gînduri pe marginea unui interviu despre psihanaliză
De ce nu ne iubesc englezii -cmplexul provincialului

2016
Auto-cunoaştere şi psihanaliză
Obişnuirea cu corupţia
Despre simptomul dezangajării
Facebook ca mediu de defulare
De ce se dispreţuiesc românii
Despre copiii instituţionalizaţi trataţi cu medicamente psihiatrice
Dispariţia interiorităţii

Editorial
_____________

Home

Sigmund Freud

Psihanaliza

Cursuri

Articole

Newsletter

Caută =>>

Contact

© 1998-2017, AROPA. Toate drepturile rezervate.

logo aropa